Miasto Ełk otrzymało Certyfikat "Samorządowy Lider Edukacji 2012" przyznany w II edycji Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Gmin i Powiatów Rzeczypospolitej Polskiej. Ełk zdobył również nagrodę dodatkową: Wyróżnienie "PRIMUS" 2012.
14 listopada 2012 roku w auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie odbyła się uroczysta Gala Finałowa II edycji Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Gmin i Powiatów Rzeczypospolitej Polskiej SAMORZĄDOWY LIDER EDUKACJI, podczas której wręczono certyfikaty dla tegorocznych laureatów konkursu.
Miasto Ełk otrzymało certyfikat już po raz drugi (Ełk był laureatem I edycji konkursu w 2011 roku). W tym roku Ełk zdobył również nagrodę dodatkową: Wyróżnienie "PRIMUS", przyznawane laureatom Programu "Samorządowy Lider Edukacji", którzy w procesie certyfikacji uzyskali najwyższą liczbą punktów rankingowych.
W imieniu Prezydenta Ełku Tomasza Andrukiewicza dyplom potwierdzający nadanie certyfikatu oraz wyróżnienie i statuetkę "PRIMUS" odebrał Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Ełku - Stanisław Zalewski.
Wśród tegorocznych laureatów Programu w województwie warmińsko - mazurskim znalazły się tylko 3 miasta: Ełk, Iława oraz Olsztyn. Certyfikaty i wyróżnienia przyznane są na okres od listopada 2012 r. do października 2013r.
Konkurs "Samorządowy Lider Edukacji", w ramach którego przyznawane są prestiżowe wyróżnienia i certyfikaty, kierowany jest do samorządów lokalnych mogących pochwalić się znaczącymi osiągnięciami w rozwoju edukacji i działalności na rzecz młodzieży na swoim terenie. O przyznaniu certyfikatu "Samorządowy Lider Edukacji" zdecydowało jury złożone z wybitnych przedstawicieli świata polskiej nauki, którzy specjalizują się w problematyce systemu edukacji i promocji szkolnictwa. Komisji konkursowej przewodniczył prof. zw. dr hab. Dariusz Rott - członek Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji Narodowej, ekspert Ministerstwa Nauki i szkolnictwa Wyższego.
W ramach projektu Komisja konkursowa oceniała samorządy pod kątem jakości prowadzonej przez nie lokalnej polityki edukacyjnej. Eksperci badali m.in. działania gmin i powiatów na rzecz rozwoju infrastruktury oświatowej, skuteczność w pozyskiwaniu środków zewnętrznych na szkolnictwo, podnoszenia jakości kształcenia, prowadzenia edukacji zgodnej z potrzebami rynku i lokalnych społeczności oraz wspierania innowacyjnych metod pracy z uczniem.