Po długich latach zabiegów i oczekiwań ruszy przebudowa dworca PKP w Ełku. Budynek ma zostać wyremontowany i zmodernizowany do połowy przyszłego roku.
Inwestycja zostanie zrealizowana przez konsorcjum firm AMP i A-Projekt z Warszawy.
Zakres modernizacji obejmuje ponad 4 tys. m2 powierzchni. W ramach inwestycji planowana jest m.in. wymiana wszystkich instalacji w budynku, włącznie z ogrzewaniem, wymiana okien, modernizacja dachu, wykonanie nowych podłóg, wykonanie nowej elewacji oraz podjazdów dla niepełnosprawnych. Będzie więcej parkingów oraz system monitoringu w celu poprawy bezpieczeństwa podróżnych.
Po modernizacji w centralnej części dworca znajdzie się - zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem - hol główny wraz kasami, poczekalnią, toaletami, informacją turystyczną i pomieszczeniem przeznaczonym na funkcję komercyjną.
W skrzydle zachodnim na parterze i piętrze zaprojektowany został hostel z 14 pokojami z łazienkami (2 pokoje 1-os., 7 pokoi 2-os., 4 pokoje 3-os. i jeden apartament na piętrze w skład którego wchodzi pokój dzienny, 3 pokoje z niezależnymi łazienkami). Na parterze przewidziano pokój 1-osobowy wraz z łazienką dla osób niepełnosprawnych, recepcję i aneks kuchenny - pokój śniadań.
W skrzydle wschodnim na parterze zaprojektowano świetlicę oraz pomieszczenia sanitarne i magazynowe, a na piętrze pomieszczenia Służby Ochrony Kolei. Przed budynkiem zaprojektowano 18 miejsc parkingowych, w tym także dla osób niepełnosprawnych.
Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 26 tygodni od dnia podpisania umowy. Koszt remontu to 7 623 139,50 zł.
Dworzec kolejowy Ełk Główny wybudowany został w 1868 r. W czasie II wojny światowej obiekt uległ poważnym zniszczeniom. Po wojnie został odbudowany. Zewnętrzny wygląd dworca zachował się do dzisiaj, za wyjątkiem dachu, który obecnie jest płaski, wcześniejszy dwuspadzisty został spalony podczas wkroczenia Armii Czerwonej do miasta zimą 1945 r. Zmodernizowany budynek swoim wyglądem oraz przywróconym dachem dwuspadzistym ma nawiązywać do pierwotnej architektury obiektu z przełomu XIX i XX w.