Więcej o zwycięskiej koncepcji:
Założenia pracy: celem projektu jest uporządkowanie terenu Skansenu Ełckiej Kolei Wąskotorowej oraz stworzenie placówki muzealnej o nowoczesnym, europejskim standardzie.
Zagospodarowanie terenu: teren został podzielony na dwie główne strefy: publiczną (ogólnodostępną) oraz parkową (wewnętrzną). Strefę publiczną stanowi plac miejski - wielofunkcyjny znajdujący się przy ulicy Suwalskiej. Jest on równocześnie placem wejściowym do Muzeum Historii Ełku i Skansenu. W ramach strefy parkowej znajduje się część skansenowa "Park Odkrywców" oraz strefa techniczno - obsługująca. Wzdłuż ulicy Sportowej zlokalizowano miejsca parkingowe dla zwiedzających.
Muzeum Historii Ełku: ulokowany w północno – wschodniej części terenu budynek Muzeum Historii Ełku jest rozwinięciem muru - ogrodzenia wykonanego z podkładów kolejowych. Stanowi on granicę pomiędzy strefą miejską i parkową. W Budynku zawarte są wszystkie niezbędne funkcje pomocnicze takie jak: kasa z informacją, sklep, restauracja, szatnia, blok sanitarny oraz przestrzenie magazynowe dla Muzeum.
Skansen Kolei Wąskotorowej w Ełku: budynek Muzeum stanowi wprowadzenie na teren Skansenu, który strefowany jest na część rozrywkową - "Park Odkrywców Kolei" oraz ekspozycyjną z zabytkowymi taborami i wystawami tymczasowymi. Dla najmłodszych gości zaprojektowane zostały place z urządzeniami zabawowymi w postaci stojącej lokomotywy ze zjeżdżalniami, drabinkami, huśtawkami czy też piaskownicą. Na kolejnym placu znajdują się dwa równoległe tory o długości 150m, na których nieco starsi będą mogli wziąć udział w wyścigu drezyn. Całość założenia parkowego spaja pętla dla małych, lekkich wagoników na przecięciu jej krzywizn mieści się obrotnica kolejowa. Istniejące torowiska warto wykorzystać dla wycieczek zabytkowymi wagonami, oprowadzającymi po terenie parkowym i pokazującymi najciekawsze miejsca. Tabory można również wykorzystać do stworzenia sezonowej kawiarni na wolnym powietrzu.
Adaptowany budynek stacji kolei wąskotorowej: obiekt został podzielony na dwie niezależne części. Niższa zawiera funkcje pomocnicze dla terenu skansenu (kawiarnia i sklep, toalety oraz sala wielofunkcyjna). W części wyższej umieszczony został Hostel z niezależnym dostępem od ulicy Sportowej (będzie umożliwiał nocleg w jednym z siedmiu pokoi)
Strefa administracyjna: istniejący budynek został adaptowany i rozbudowany o nowe skrzydło. Pomieszczenie socjalne, dwa bloki pomieszczeń administracyjnych umieszczone są wzdłuż uprzywilejowanej elewacji z widokiem na skansen.
Strefa techniczna: wszystkie funkcje techniczne i obsługi terenu zostały umieszczone w adaptowanym budynku lokomotywowni i przyległym do niego magazynie. Z budynku magazynowego została wydzielone pomieszczenie obsługi technicznej, pomagające w utrzymywaniu porządku na terenie skansenu. Zachowano zabytkową formę zewnętrzną.